Müslüman Uyuma Yahudiler Kaçıyor

Yaklaşık bir ay önce Mois Gabay’ın bir yazısını görüp Şalom isimli ağırlıklı olarak Türkiye Yahudilerinin çıkardığı haftalık gazetede yazılanları incelemeye başladım. Gördüğüm tablo inanılmaz. Belki çoğumuz farkında bile değiliz ama Türkiye de yaşayan Yahudiler birer birer ülkeyi terk etmek zorunda kalıyor.


Yahudiler Kaçıyor

İmece Usulü Duvarlar

Tekrar tekrar konuların üzerinden geçerek kimseyi bunaltmaya niyetim yok elbet. Uzun yıllardır süren kutuplaşma, iyimser bir yaklaşımla: aile içi kavgalarımız. Ülkede yaşayan insanların arasına koca koca duvarlar ördü. “Duvarları şu pislik ördü! Banane” anlayışına asla katılmıyorum, diğerleriyle aramıza duvarlar çekerken bu ülke de yaşayanlar olarak en kapsamlı imeceye imza attık. 

Şöyle internette bir sayfa açın ve tarafınızı seçin. Alın size arkasını göstermeyen ve tam ses yalıtımına sahip, duvar örnekleri; T.C., RTE, AK, ATA, Çapulcu, Kürt, vb. ilgiliyseniz listeyi uzatmak mümkün ama kısaltmanın imkanı yok. O duvarlar aşılamaz! Tövbe!

Yahudiler veya diğer azınlıklar ise bu imkâna bile sahip değil. Biz binlerce yıldır yaptığımız gibi aile içinde tepişmeye devam ediyoruz ve bu insanlara üvey muamelesi yapıp görmezden geliyoruz. O kadar ki çoğumuz sadece Filistin gündemde olunca Türkiye Yahudisine, soykırım gündemde olunca da Türkiye Ermenisine saldırmayı aklımıza getiriyoruz. Hani bu konular açılmasa, böyle birilerinin olduğundan haberimiz bile olmaz. Bu toprakların öz yurttaşlarını çoktan sildik bile zihnimizden, değil ki onların sorunlarını düşünmek.

Hoş hikâye bunlar, peki sen?

Oysa bu insanların büyük bir kısmı binlerce yıldır bu toprakların asli unsuru. İsrail devleti ya da Ermenistan değil, birer vatandaş. Bu insanlar bizim komşumuz, arkadaşımız, esnafımız ve artık bu ülkede yaşamak için inançlarını gizlemek ve her gün “Bu Yahudiler …”  ile başlayan hakaretlere sessiz kalmak zorundalar. Evet, sayın okuyan yanlış falan duymadın bizler gerilimden beslene beslene neredeyse birer gönüllü SS(Schutzstaffel) militanına dönüştük ve bizden olmayana yaşam hakkı tanımamak en büyük amacımız oldu. Empati falan lafta kaldı çoktan. Ecdadı şöyleymiş, Osmanlısı böyle hoşgörülüymüş, Cumhuriyet pek de özgürmüş, Türkiye herkese kucak açıyormuş iyi hoş hikâye bunlar, peki sen?

İşte böyle bir ortamda Türkiye Yahudilerinin bir kısmı çoktan terk etti ülkeyi, Şalom’da yazılanlara ve yorumlara bakılırsa özellikle gençler yurtdışına çıkmak konusunda daha fazla eğilime sahip. Çünkü onlar bu ülkede yaşayabilme umutlarını çoktan kaybetmiş. Her geçen gün daha da hoşgörüden uzaklaşan bir ortamda büyümek onlara yurtdışına çıkmaktan başka çare bırakmamış belli ki.

Eksik bir özür

Ben Türkiye vatandaşı bir Türk, Müslüman birey olarak sana sesleniyorum Yahudi arkadaşım “Gitme. Sen de gidersen bir renk daha yok olacak bu ülkeden. Sana saldıranlar kazanacak ama durmayacaklar ve siyaha bürünecek bu topraklar zamanla.”

Şöylede bir teklifim var. Gel bizim mahalledeki camiye kaplama yaptıralım sinagoga benzesin dışardan görünümü. Sizin mahalledeki sinagogu da dışardan cami kaplaması yaptıralım. Sen benim evime bende senin evine taşınayım. Böylece sana saldırmak isteyen o cahiller bir Müslümana saldırmış olur. Bu söylediklerimi bir büyüklenme bir sahiplenme gibi düşünme sakın. Bu eksik kalmış bir özürdür aslında. Senin ülkende sana yaşamayı reva görmeyen ve kendini Müslüman olarak tanımlayan bu dolduruşa gelmiş kitle adına bir Müslüman’ın özrü.

 Mois Gabay’ın "Türk Yahudileri gidiyor mu?" başlıklı yazısı için tıklayın.

29 yorum:

  1. Giderler tabii...insanlar hayatlarının ileride daha kötü olacağı hissine kapılırlarsa, hele can korkusu duyarlarsa giderler. Ben Yahudi değilim, Türk ve Müslüman'ım, maddi durumum olsa ben de giderim. Yarın ne olacağı belli değil, ordu, yargı, medya hepsi yok edildi, teröristler palazlandırıldı, Konya işid yuvası, Hizbullahçılar salındı, Ben de gideyim ama maddi durumum yok...olsa kızkardeşimi, iki yeğenimi, kedimi de alıp giderim bir dakika durmam....

    YanıtlaSil
  2. @bücürükveben
    Aman efenim yapmayın hepimiz gidersek ne biçim bir yer olur burası. Böyle ülke olmasın daha iyi. Gerçi fırsat bulsam bende kaçarım galiba ama Türk Yahudilerinin durumu farklı tabi yaşam hakkı tanınmıyor neredeyse.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aslında en büyük hayalim:)
      Ülkedeki tüm laik, eğitimli, demokrat, (başı kapalı olup laik olanlar dahil), hani sevmedikleri nefret ettikleri tüm Kemalistler gitsek, (ordu mensupları, öğretmenler, doktorlar, memurlar) ne güzel olur...
      bir tek akp ve seçmenleri yandaşları ile teröristler kalsa...
      ne hale gelecekler çok merak ediyorum...:)))

      Sil
  3. Onlar hep giderler, bildim bileli giderler zaten. Ortaokul arkadaşım İliya da gitmişti. Babası yoktu. Anneannesi, annesi, ablası ile dört kadından oluşan bir ailesi vardı. Sınıfımızda bir yahudi arkadaşımız daha vardı. Rebeka varlıklı bir ailenin kızıydı. Bir gün biyoloji dersimizde öğretmenimiz bu iki arkadaşımızı dinlerini değiştirip, İslam dinini seçmelerini istedi. Babasız, fakir kızı zavallı İliya sustu, kaldı. Kendinden emin, zengin kızı Rebeka, hocaya gereken cevabı verdi. Aynı yıl, İliya ailece İsrail'e göç ettiler. Yıllar sonra hepimiz büyümüştük, Rebeka, evlenmiş çok şık bir bebek arabasını itiyordu gördüğümde. Demem o ki; evvela fakirler, garipler gittiler, şimdi de gençler demek ki. Son olarak bir dua, o duvarları örenlerin başlarına çöksün duvarları :))

    YanıtlaSil
  4. @bücürükveben
    O zaman da daha Akpli olanlar diğerlerini az Akpli olmakla suçlar. :) Bunun bi sonu olmaz yani.

    @RABİA SERTELİ
    Yorumunuzu görünce kendim yaşamış gibi oldum. İliya oldum bir anda nasılda kızgınım o öğretmene şimdi. Anınızı paylaştığınız için çok teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  5. Rabia hanımefendinin yorumunu okuyunca üzüldüm:(

    Benim de bir anım aklıma geldi: Rahmetli annem anlatmıştı, 1944'lü yıllarda (o zaman annem gencecik bir kız) Yahudi komşuları var, dükkanları var çorapçı dükkanı.. 2. Dünya savaşı sürüyor, Türkiye'ye de Hitler'in gelmesi an meselesi...! Zaten malum İngiltere vs. bastırıyorlar İnönü'ye 'ajanlarımızı istihbarat aldı yarın Hitler saldıracak!' diye!..(bunu belgesel nitelikli yazıda okumuştum) annem de anlatırdı akşamları perdeler sıkı sıkı kapatılır, hava saldırısına karşı KARARTMA yaparlarmış, hatta perdeden azıcık ışık sızarsa bekçi düdük çalıp uyarırmış...işte bu çorapçı Yahudi amca da İsrail'e kaçmış, kaçmadan annem ve diğer genç kızlara bolbol bedavadan çoraplar hediye etmiş....:(

    YanıtlaSil
  6. @bücürükveben
    Ne kadar çok acı yaşanmış hiç duyamayacağımız. İyi ki paylaştınız sizde bu anıyı. İliya ve Çorapçı amcanın ardında bıraktığı hikayeleri buraya uğrayanlarda öğrenebilecek böylece. Ben kendi adıma çok teşekkür ediyorum sayın @RABİA SERTELİ ve sayın @bücürükveben'e.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederim, ben de teşekkür ediyorum güzel bir paylaşım.

      Sil
    2. Ya gitmeyin diyordunuz siz kendiniz gitmişsiniz :((((

      Sil
  7. ne denir ki... uyuyan insanlardan biri de benmişim. bu yazı ile uyandım. elinize sağlık!

    YanıtlaSil
  8. @busrakkus
    Rica ederim efenim.

    YanıtlaSil
  9. Bunu etrafta dillendiren de kötü oluyor. Tamam Yahudiler kötü ama hepsi mi kötü? Soracak oluyorsun, ona bile şiddetle tepki veriyor insanlar. Neye ne için düşman olduğumuzu bile bilmiyoruz ve asıl tehlike de bu bence... Türkiye Yahudileri hakkında hiç düşünmemiştim oturup, dediğiniz gibi farkında bile değildim. Bu yüzden yazı için çok teşekkürler.

    YanıtlaSil
  10. @Zeynep Yılmaz
    Kötüden kasıt bir inanç olamaz bence İsrail devleti zulmediyor diye bir inanç tümden yargılanamaz. Aynen efenim son zamanlarda düşünmemek ve düşman olmak sık yaptığımız şeyler. Ben değerli yorumunuz için teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Adsız20:01

      İsrail devletinin zulmettiği büyük,hem de çok büyük bir yalandır.

      Sil
  11. güzel kaleme alınmış bir yazı,,elinize sağlık..böyle olması gerekmiyor tabii kii..özellikle de devletin sorumluluğu var burada..

    YanıtlaSil
  12. @Bağımsız Yazar
    Tabi ki efenim her gün Tvde, gazetelerde insanları dolduruşa getirmeseler bile büyük faydaları dokunur. Teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  13. Adsız14:44

    Keşke yahudiler gerçekten sizin düşündüğünüz kadar "iyi" olsalar.. Kusura bakmayın ama bu romantiklikle işiniz zor. Gözlerini kırpmadan çoluk çocuğu katleden bir milletten, bunlarıda car car her yerde savunmakta geri kalmayan bir milletten bahsediyoruz.Öte de beri de kalmış bir iki "iyi niyetli"sinden de kalkıp özür dilemek mi! Ölüp giden onca çocuktan utanırım...

    YanıtlaSil
  14. @Melike Uysal Okkalı
    Benim düşündüğüm kadar iyi olmadıklarını nasıl tespit ettiniz? Olasılık ki size büyük bir kötülük yaptılar yada bir diğer olasılık İsrail devletinin yaptıklarından dolayı bir inancı hele ki Türk vatandaşlarını suçlamak kolayınıza gidiyor.

    O zaman şöyle de denebilir size göre Nazilerden kaçan Struma gemisindeki sivilleri Türkiye açlıktan ölmeye terk etmiş ve o gemide 100'ün üzerinde çocuğun ölümünü seyretmiştir. Buradan hareketle gelmiş geçmiş tüm Tükler Nazidir. Çoluk çocuğu katleden bir millettir sonuçta. Neyse efenim diyeceğim bu genelleme ile sizin işiniz daha zor. Allah yardım etsin.

    Nefret yüzünden katledilen çocuklar sizin nefretinizi gördükçe rahat uyuyordur umarım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Adsız09:07

      Tr deki yahudileri bizzat bende gordum hicte oyle magdur edebiyati yapacak durumda degillerdi. Yazinizi okusalar vah halimize ne haldeymisiz diye aglarlar herhalde. Belki bu empati ve renk olayi baska turlu ele almaniz gerekiyor ama o boyutu ragbet gormez buyuk ihtimalle. Benim nefretim masumu/mazlumu bile isteye oldurup hakli oldugunu savunan ve buna canak tutan herkese.Elbetteki tum yahudiler boyle degildir ama dedigim gibi otede beride ki bir iki iyi yahudiyi alkislamak neden? Siyonist katliamlarini elestirdiginiz lanetlediginiz yazilar yazdiniz mi? Protesto ettiniz mi? Bunlari yaptiysaniz, yapiyorsaniz her azinligin hakkini da savunuyorum bir yandan diyorsaniz tamam cok guzel ama oyle oldugunu hissetmedim maalesef. Hepimize Allah yardim etsin a,birimize ikimize degil. Selametle.

      Sil
  15. Sizin bu haklı yazınıza bile tepkisini kusacak insancıklar!! bu aralar feci artmışken cesaretinizi tebrik ederim. Dediğiniz gibi onlar bu toprakların sanatkar zanaatkar renkleri aslında ama biliyorsunuz bu aralar herkes herkese düşman , topraklarımızda deli bir gerginlik var , bana göre sebebi malum.
    İş edebiyata gelince vay efenim osmanlıda herkes bir arada saygı sevgi içerisinde yaşadı diyoruz , e madem osmanlıca öğrenip osmanlı osmanlı yaşama hayalleri güdüyoruz o zaman bu tektipçilik niye , hitlermi olduk biz !
    Musevi arkadaşlarımız için üzgünüm , doğdukları bildikleri yerleri suriyelilere bırakıp gitmeleri bizim ancak kaybımızdır ama bilene.
    Bu arada mutlu bir yıl dilerim :)

    YanıtlaSil
  16. @Tulay Demirbas
    Bende kendi yazıma tepkimi kustum, yine bir sürü dil bilgisi hatası yapmışım o yüzden "insancıklar" kelimesinin tüm olumsuzunu üzerime alıyorum. :) Kusura bakmayın efenim hep yapıyorum ben bu hataları.

    Cesaretlik bir şey yapmadım ama keşke yapsam böyle İlkİnsan süper kahraman olup zalime karşı savaşsa. Ne güzel olur. :)

    Tek tip yapacaklar ellerine ne geçecek onuda bilmiyorum efenim çok sıkıcı bir ülke olur bence yaşanmaz orada. Aslında Museviler gitmese, Suriyeli, Filistinli falan nerede gerçekten zulüm gören varsa toplaşıp mahalle kursak. Ne kadar renkli olur.

    Ben de mutlu yıllar dilerim efenim saygılar. :)

    YanıtlaSil
  17. Merhaba İlk İnsan,

    Yazınızı okuyunca aklıma bir zamanlar gördüğüm şöyle bir resim geldi:

    Bir telgraf telinin üstünde bir grup kuş, ellerinde pankartlarla diğer bir kuşun üzerine doğru yürüyor. Pankartlarda şunlar yazıyor:
    "Göçmenler, ülkemizden defolun!" , "Afrika'ya geri dön!" , "Burası bizim ülkemiz"

    Sanırım önce birer kuş olduğunu fark etmesi gereken kuşlarız. Ama artık o telgraf telinin üstündeki kuş grubu beyinleri açısından mı kendisini kuş görür, yoksa her tarafa uçabileceğini mi fark eder; bilemiyorum.
    Selâmla.

    YanıtlaSil
  18. Elbet şunu da eklemeli: Kuşları ben de severim. Kimseye hakarette bulunmak istemem ;) Yalnız bir insana kuş beyinli demek hiçbir fayda getirmezken, insanın kendi hatasını anlayıp "kuş beyinlilik etmişim" demesinde büyük faydalar vardır. Herkes hayatında bir kere yapsa, ne iyi olurdu!

    YanıtlaSil
  19. @Azmodern Kahraman
    Merhabalar efenim nerelerdesiniz Alllah aşkına. :)

    Ne kadar haklısınız hepimiz aynıyız aslında. Belki kuşlar kadar zeki olsak sınırlar çekmezdik aramıza. Hani kuş beyinli olmak belki insan beyinli olmaktan daha iyi bile olabilir "özgürlük" açısından bakılırsa. Kuşlar kadar özgür olmak ve aynı telgraf telinde mola vermek ne hoş olurdu değil mi?

    "Kuş beyinli" lafını bana söylediğinizi varsayarak "keşke kuş beyinli olabilsem, belki daha özgür olabilirdim" diyorum. :)

    Saygılar efenim.

    YanıtlaSil
  20. Sadece musevi dostlar mı gitmek istiyor, ya da gidiyor.? Ülkemin içinde bulunduğu durum ve geleceğe ait belirsizlik ne yazık ki, bu ülkede yaşayan ama belirsizlik konusunu ve gidişatı hazmedemeyen bir çok insanın gündeminde. En azından benim çevremde yaşayan birçok ailenin, çocuklarına dair öngördüğü gelecek bu:( Azınlıklar, hiç bir zaman mutlu yaşayamadılar. Hep kendilerini bu ülkede yabancı, memleketleri olan gerçek ülkelerinde ise göçebe gibi hissettiler. ". Neye dayanarak bu kadar eminsiniz söyleminizde" derseniz, o güzel renklerin, değişik bir çok çeşidinin elinde büyümüş, mutfağının yemeklerini paylaşmış, sevgilerini, korkularını birebir yaşamış biri olarak ses veriyorum diyebilirim. Dilerim onların şimdi yaşadıkları, bu sıkıntıları ve zorunlu göçü, farklı ses verdikleri için ya da mevcut düzene beyinsel olarak uyum sağlayamadıkları için bu ülke vatandaşlarından bazıları da yaşamak zorunda kalmaz. O ruh halini; bilemeyen, canlandıramayan beşere, tavsiyem Yaşar Kemal'in, Ada Hikayelerinden, Fırat Suyu Kan Akıyor Baksana isimli kitabını okumaları. Mübadele sırasındaki o mecburi göçün, kalana ve gidene etkileri çok açık anlatılmaktadır. Sevgiler.

    YanıtlaSil
  21. @nilgün ilgün
    Siz söyleyince fark ettim yazıda hiç Rum vatandaşlarımızdan bahsetmemişim. :( İşte efenim hep diyorum ya yorumlar çoğu zaman yazıdan daha değerli oluyor diye.

    Mübadele acıları elbette bu yazıda bir yerlere sıkıştırılarak geçilmemeli ayrıca işlenmeli. Kitap tavsiyelerinizi de aldım, şu saçma sapan hayat meşgalelerinden azcık yakamı sıyırabildiğim an okumayı çok isterim. Çok teşekkür ederim efenim hatırlatmanız ve tavsiyeleriniz için. Saygılar.

    YanıtlaSil
  22. @Melike Uysal Okkalı
    Türkiye Musevilerinin mağdur edebiyatı yaptıklarını iddia etmedim aksine gazetedeki yazı ve yorumlardan anladığım mutsuzluğu ifade etmeye çalıştım.
    Mağdur edebiyatı yapmakla gerçekten mağdur olup sesini duyuramamak arasındaki farkı benden iyi bildiğinize eminim.

    Ben yazılarımı rağbet görsün diye yazmam çoğu zaman bu yolu tercih etsem emin olun içinde bulunduğum toplumun yanlışlarını eleştirmek yerine yüceltirdim.
    Yüce toplumumuz hakkında birilerinin gizli planları olduğundan falan bahseder mağdur edebiyatı yapardım böylece kalabalıkların beni ayakta alkışlamasını falan beklerdim.

    "İsrailli Dostlarımı Kutluyorum" başlıklı yazımda ifade ettiğim gibi bunca kötülüğe rağmen iyi kalan bir insanı alkışlamayı tercih ederim ki burada böyle bir durum da yok.
    Siyonizmin katliamlarını elbette lanetlerim. Bunun için yazı yazmamışsam sebebi Türkiye de konunun yeterince ele alındığını düşündüğüm içindir.
    Onun haricinde azınlıklarla ilgili yazılarımı arşivde bulabilirsiniz ya da toplumun sesini duyuramayan grupları ile ilgili. Saygılar.

    YanıtlaSil
  23. Adsız22:49

    kesinlikle çok haklı bir özür bu.Farkında olmadan daha da canileşiyoruz.Git gide tek tip olmaya başlıyoruz hiç kimseye hiç bir şeye tahammülü olmayan bencil ve kör insanlar olarak yetişiyoruz.Her ne oluyorsa oluyor ve hep kurunun yanında yaş yanıyor.

    YanıtlaSil
  24. Hocam milliyetçilik, faşistlik ve ırkçılık tüm dünyada barışı bozan, savaşın temel sebeplerindendir. İnsanları böler, birbirine küstürür, herkesi birbirine düşman eder (kabul et yada etme dinlerinde etkisi vardır). Halbuki insanlar karşısındakine sadece insan olarak bakabilmeyi öğrenmelidir. Ben Çengelköye indiğimde ermeni amcalar görüyorum balık tutarken, hepsi buranın yerlileri zaten.
    Fakat şöyle bir gerçek var, ülke öyle bir hale geldi ki, sadece yahudisi, ermenisi, rumu değil, ben bile imkanım olsa basar giderim artık, bu ülkeden de yurdum insanından da umudu kestim çünkü.

    YanıtlaSil

Lütfen eleştirinin sınırlarını zorlayın.
Yorumlama biçimi:Anonim'i seçerek isimsiz yorum yapabilirsiz.
Spam içeren yorum yayınlanmaz.Örn;küfür,hakaret,reklam,vb.
Yorum gönderildikten sonra yorum üzerindeki bütün haklar sitenindir.
Yorum gönderen herkes yukardaki yönergeyi onayladığını kabul ve ilan eder.